Onze tips om je voornemens tot een goed einde te brengen:
– Leg jezelf een realistisch doel op.
– Plan je voornemens voldoende op voorhand in.
– Stel elke dag één of meerdere tussendoelen in.
– Maak je voornemens duidelijk aan je omgeving: zij kunnen je ondersteunen.
– Zorg van tijd tot tijd voor een goeie beloning. Want dat verdien je!
– Volg je evolutie op.
– Last but not least: plannen is één iets, maar hou je ook zo goed mogelijk aan je planning!

Bij het nieuwe jaar, horen uiteraard ook nieuwe voornemens: wat minder snoepen, wat minder stress op het werk, meer sporten, … Al deze voornemens zijn met de beste bedoelingen én overtuiging gemaakt, helaas sneuvelen deze meestal al even snel. Met volgende tips bereik je je doel met de vingers in de neus!

Leg jezelf een realistisch doel op

Veel personen hun doelen zijn te groots. Levensveranderingen die te ingrijpend zijn, kunnen echter niet op dergelijke ‘korte’ tijd gebeuren. Geef jezelf gerust wat tussenstappen om op een langer termijn tot een goed eindresultaat te komen: Rome was ook niet in één dag gebouwd. Maak je doel ook volledig concreet. De uitspraak “minder hooi op je vork nemen om stress te voorkomen” blijft vaag, omschrijf duidelijk wat deze uitspraak voor jou persoonlijk wil zeggen en handel hiernaar.

Plan je voornemen voldoende op voorhand in, en probeer dit gestructureerd te laten verlopen

Een grote verandering is een ‘work in progress’. Dergelijke zaken plan je best zo goed mogelijk in: waar wil je op welk moment staan? Kan ik op iemand rekenen die me hierin kan helpen of ondersteunen?

Stel jezelf elke dag een planning/doel op

De eerste vraag van de dag zou telkens moeten zijn: Wat kan ik vandaag doen om een stapje dichter bij mijn doel te komen? Door hier dagelijks actief mee bezig te zijn, focus je je meer op je doel en ben je meer gefixeerd op goede eindresultaten. Ook bij deze tip is het belangrijk dat je je realistische doelen opstelt: 10 werkpunten op één dag zijn onmogelijk te realiseren. Stel jezelf dus maximaal drie werkpunten op per dag. Bij voorkeur deel je deze ook nog eens in op basis van belangrijkheid.

Praat over je voornemens!

Een goed voornemen zou geen geheim mogen zijn. Praat hierover met vrienden, familie en collega’s. Door af en toe te ventileren, kan je je voornemen vaak langer volhouden. Je weet ook nooit dat iemand hetzelfde voornemen heeft. Door een lotgenoot te vinden, waar je ervaringen mee kan uitwisselen, vind je misschien meer motivatie en steun.

Beloon jezelf als je een doel bereikt hebt

Beloon jezelf van tijd tot tijd als je goed bezig bent. Heb je een week lang je dagelijkse voornemens kunnen volhouden? Dan mag er misschien eens wat druk van de ketel. Beloon jezelf uiteraard niet met iets dat je voornemens in de weg staat. Vertroetel je bij een dieet bijvoorbeeld met een nieuw kledingstuk in plaats van uit te gaan eten.

Volg je evolutie op

Neem foto’s, hou een logboek bij, chronometreer je looptijd. Afhankelijk van je doel kan je je evolutie opvolgen.  Een gewichtsdaling, je afstand in een betere tijd lopen: het is altijd fijn om een evolutie te zien en het motiveert je om door te zetten om je volgend (tussen)doel te bekomen.

En…actie!

Het is evident: naast plannen, moet je natuurlijk ook handelen. Door dagelijks realistische doelen in te stellen en er actief mee bezig te zijn, blijf je de motivatie vinden om te werken aan je voornemens. Voor je het weet, heb je je doel bereikt!

VEEL SUCCES!

Bronnen

https://zorgnu.avrotros.nl/hulp/hulpartikelen/item/zo-houd-je-goede-voornemens-wel-vol/

https://goedetengezondleven.nl/12-tips-om-goede-voornemens-goed-vol-te-houden/ 

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?
Powered by