– Probeer positief te denken.
– Zorg voor een goede, duidelijke planning.
– Vermijd situaties die stress kunnen uitlokken.
– Voorkom piekergedachten.
– Vergeet niet te ontspannen.
– Bekijk je situatie eens vanuit een ander oogpunt.

Binnenkort is het weer zo ver: de examens
komen eraan en die gaan gepaard met de onvermijdelijke stress, zowel tijdens de
blokperiode als tijdens de examens zelf. (Examen)stress heeft verschillende
oorzaken. De manier van aanpakken verschilt dus ook. Het is belangrijk dat je
aanpak afgestemd is op de oorzaak van je stress en dat deze ook past bij je
persoonlijkheid.

Een goede organisatie en planning

Zorg ervoor dat je een goede, duidelijke planning hebt. Op die manier hou je het overzicht van wat je wanneer te doen staat.

  • Zorg in de eerste plaats dat je cursus volledig én overzichtelijk is. Geen allegaartje van papieren, word-documenten of presentaties die je ergens online moet raadplegen.
  • Bekijk nu rustig hoeveel tijd je denkt nodig te hebben om die leerstof in te studeren.  Zijn er stukken leerstof waar je nog niet veel hebt naar gekeken of die toch wat moeilijker zijn dan de rest?  Plan hier dan wat extra tijd voor voor in.
  • Maak een blok –en examenplanning. Begin met het aanduiden van je examendagen. Bouw ook een paar bufferdagen in die je uit de nood kunnen helpen als je ergens krap in tijd raakt of eens een mindere dag hebt. De rest van de tijd vul je op met blokdagen i.f.v. de tijd die je denkt nodig te hebben voor elk examen.
  • Nu je een ruwe planning hebt, zal de stress al wat wegvallen! Stel jezelf een concreet doel per blokdag (een bepaald aantal bladzijden of hoofdstukken). Zo weet je of je alles gedaan krijgt binnen je voorziene studietijd. Studeer door tot je het aantal pagina’s dat op je planning stond, hebt afgewerkt. Probeer je aan je planning te houden maar weet dat je hersenen wat tijd nodig hebben om alles te verwerken (en dat gebeurt meestal ’s nachts wanneer je slaapt).
  • Plan ook voldoende vrije tijd in. Niemand houdt het vol om continu te studeren. Bovendien, iedereen verdient een beloning wanneer een hoofdstuk is afgerond, toch? Doe dan eens totaal wat anders (sporten, iets lezen, koken, …). Je zal merken dat het nadien weer veel beter gaat om je te concentreren op je cursus!

Steun van anderen

  • Zoek steun bij anderen. Verzorg je sociale contacten. Je kunt stresserende situaties gemakkelijker de baas als je kunt terugvallen op mensen die je vertrouwt, waarop je kunt rekenen en waarmee je je gevoelens kunt delen. Doe je dit liever anoniem, dan kan je bij Teleblok terecht. 

Zorg ervoor dat je een goede, duidelijke planning hebt. Op die manier hou je het overzicht van wat je wanneer te doen staat.

Piekergedachten

Stress en piekeren gaan vaak hand in hand. Piekeren geeft je geen voordelen en lost zelden iets op. Je krijgt er geen diepe inzichten door, maar eerder een overdreven kijk op de werkelijke problemen. Roep het even uit of schrijf het van je af, zoek afleiding van je piekergedachten of plan zelf een moment in waarin je jezelf toelaat om even te piekeren. Merk je dat je ’s nachts wakker ligt door het piekeren? Sta dan even op en doe iets anders. Zo leid je je aandacht af, in plaats van uren te woelen in je bed.

Ontspanning

Ontspanning tijdens het studeren is niet alleen welkom maar zelfs nodig: af en toe afstand nemen van de leerstof en je aandacht op iets anders richten helpen om je daarna beter te concentreren. Bovendien verwerken je hersenen de leerstof op momenten dat je niet studeert. Ze hebben tijdens de pauze ‘mentale’ rust nodig.

Een andere blik

  • Probeer eens om je situatie vanuit een ander standpunt te bekijken. Misschien stel je te hoge verwachtingen voor jezelf? Stress en spanning zijn heel menselijke gevoelens. Besef en aanvaard dat je niet de enige persoon bent die hierdoor moet. 
  • Probeer positief te denken. Vervang ‘het lukt me toch nooit’ bijvoorbeeld door ‘als anderen dit kunnen, kan ik het ook!’

Tips om je rust te bewaren

Voor het examen

Kom voorbereid naar het examen: leg de avond voordien alles klaar en ga tijdig slapen. Vergeet ook niet te eten aangezien een volle maag de concentratie bevordert. Vertrek op tijd en studeer geen nieuwe leerstof meer in voor het examen, iets herhalen kan uiteraard wel. Luister niet naar de extreme verhalen van andere studenten die vertellen hoe moeilijk het wel niet is, hoe lang ze wel niet gestudeerd hebben. En vooral: geloof in jezelf!

Spreek jezelf bemoedigend toe. Je bent wie je bent, een eenmalige prestatie verandert daar niets aan. Je bent geen mislukking als je straks een fout maakt.

Tijdens het examen

Lees rustig de vragen door voordat je begint. Bij grote zenuwen of een black-out, kijk je beter even weg van je blad: focus je op jezelf en haal rustig adem. Als je even het antwoord niet weet, ga je beter even verder met iets anders, misschien schiet het antwoord je later wel te binnen. Maak je ook niet druk wanneer iemand al klaar is terwijl jij nog bezig bent. Iedereen heeft een ander werktempo.

Na het examen

Hou je niet bezig met het uitrekenen van je resultaat, dit kan enkel voor een vertekend beeld zorgen. Laat de moed niet zakken na een slecht examen. Een minder goed examen betekent niet dat alles verloren is. And last but not least: ontspan! Het is normaal dat je je na een examen extra vermoeid voelt. Een examen kost je dan ook veel energie. Door een punt van rust op te zoeken vind je opnieuw energie om terug met volle moed aan een nieuw vak te starten!

Heel veel succes en geniet na deze moeilijke periode van welverdiende rust!

Bronnen:

https://www.teleblok.be/stress/
https://kuleuvenblogt.be/2016/12/09/ga-je-examenstress-te-lijf-met-een-goede-planning/
https://www.zna.be/nl/begeleiding/vorming-infosessies/tips-gezond-leven/ontspanning-tijdens-examens
https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/halen-studenten-die-meer-slapen-betere-resultaten 

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?