Ongeveer 1 op 3 van de 65-plussers komt minstens 1 keer per jaar ten val. De meesten komen er met de schrik van af. Maar net die schrik, valangst, kan je belemmeren in je dagdagelijkse activiteiten.

Met enkele eenvoudige ingrepen in je dagelijkse leven kan je dit valrisico al een heel stuk inperken. Jouw Lokale Huisapotheker heeft een aantal tips voor je opgelijst!

Ongeveer
1 op 3 van de 65-plussers komt minstens 1 keer per jaar ten val. Daarvan valt
bijna de helft zelfs meerdere keren per jaar. Het risico op een valpartij
stijgt met de leeftijd. Bovendien wordt het probleem onderschat, omdat vele
ouderen de valpartij niet melden.

Door de lockdown hebben 65-plussers minder hulp van buitenaf. Je moet nu zelf koken en poetsen. Door het mooie weer kriebelt het om je tuin er piekfijn uit te laten zien, maar door de coronamaatregelen zijn we ook voor deze taken meer op onszelf aangewezen, met alle risico’s van dien.

Oorzaken?

Er zijn veel factoren die aan de basis kunnen liggen van een val. Meestal zijn er verschillende oorzaken die een rol spelen. De factoren kunnen zowel persoonsgebonden (o.a. duizeligheid, medicatie, voetproblemen en slecht zicht) als omgevingsgebonden (o.a. losliggend tapijt, drempels en een te laag toilet) zijn.

bron foto: www.valpreventie.be

Gevolgen?

In het beste geval houd je niets, of alleen een schaafwonde of een blauwe plek, aan de valpartij over. Maar vaak zijn de gevolgen ernstiger … Een val kan leiden tot verstuikingen, snijwonden of kneuzingen. Of erger nog: breuken met mogelijks een ziekenhuisopname tot gevolg.

Valangst heeft naast lichamelijke gevolgen ook sociale gevolgen. Ouderen zijn bang om te vallen, waar ze minder buiten komen en minder gaan bewegen, hierdoor neemt de spierkracht en het evenwicht af en neemt de kans op vallen toe.  Met als gevolg dat men nog minder naar buiten durft te komen. Zo raken ouderen in een neerwaartse spiraal die een grote impact heeft op hun sociale omgang.

Voorkomen?

Valpreventie is mogelijk. Zelfs met enkele relatief eenvoudige ingrepen kan je het risico verkleinen. Hieronder vind je enkele nuttige tips:

  • Blijf fit en actief: lichaamsbeweging
    speelt een belangrijke rol in de preventie van valaccidenten. Probeer 30
    minuten per dag licht tot matig te bewegen (bv. wandelen, joggen, zwemmen of
    fietsen).
  • Ga voor een veilig huis: zorg er voor dat
    er geen losliggende matten en tapijten in het huis liggen, maar bevestig ze met
    een goede antisliplaag of strips. Verwijder losliggende snoeren en zorg voor
    voldoende verlichting.
    Wees voorzichtig bij het poetsen met water. Gladde vloeren zijn een extra risico
    om uit te glijden.
  • Zorg voor uw voeten: laat voetproblemen
    behandelen en draag aangepaste schoenen.
  • Zorg voor uw ogen: met de leeftijd, gaat
    het zicht vaak achteruit. Ga bij problemen, en zeker jaarlijks, op controle bij
    uw oogarts.
  • Let op uw voeding: Een gezonde voeding is
    belangrijk om je spieren en beenderen sterk te houden. Eet voldoende voeding
    die rijk is aan calcium en vitamine D. 
    (interne link naar vit d)
  • Wees matig met alcohol. Hoe ouder je
    wordt, hoe gevoeliger je immers bent voor de negatieve gevolgen van alcohol.
    Drink daarom niet meer dan 1 alcoholische consumptie per dag. En rook niet,
    want roken verhoogt het risico op broze botten.
  • Let op uw medicijnen: geneesmiddelen kunnen
    het risico op vallen vergroten. Slaappillen, maken je suf en moe, waardoor je
    makkelijker kan vallen.. Verder kunnen 
    geneesmiddelen tegen depressie, voor het hart of voor een verhoogde
    bloeddruk, je bloeddruk doen dalen, waardoor het risico om te vallen toeneemt.
    Praat er over met je arts of jouw lokale huisapotheker.
  • Vaak duizelig bij het rechtstaan? Dan loop je
    een verhoogd risico om te vallen. Duizeligheid bij het rechtstaan kan je
    verminderen door bijvoorbeeld voldoende te bewegen, niet te snel recht te
    staan, het hoofdeinde van jouw bed hoger te plaatsen, … Keert je duizeligheid
    vaak terug? Bespreek dit dan zeker met jouw huisarts.
Bronnen:

www.valpreventie.be

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?