1. Blijf in routine, structureer je dag!
2. Blijf in beweging
3. Laat het nieuws af en toe eens los
4. Ventileer, praat met de mensen om je heen
5. Eet én drink gezond
6. Zoek regelmatig de buitenlucht op
7. Entertain de kinderen (en zo ook jezelf 🙂)
8. Werk in de tuin
9. Werk je ‘to do’-lijstje af
10. Blijf sociaal verbonden

De corona-maatregelen beginnen wat door te wegen. Intussen zijn horecazaken, winkels, sportcentra, … al wekenlang gesloten. Ook vanuit de overheid roept men op om “in ons kot te blijven”. Waar mogelijk moet je van thuis uit werken, terwijl een groot deel van de bevolking tijdelijk werkloos is door de getroffen maatregelen. Bovendien gaat alles wat je hoort en leest in de kranten, op televisie, … over het coronavirus, wat onze mentale toestand niet echt vooruit helpt. Wees dus zeker niet te streng op jezelf als het eens een dagje niet goed meezit, dat is perfect normaal!

Hier alvast een aantal tips hoe je je mentaal kan blijven uitdagen in deze moeilijke periode.

1. Blijf in routine, hou structuur in je dag

Dit geldt ongetwijfeld voor de kinderen, maar ook voor jezelf.
Sta tijdig op en ga op tijd gaan slapen, maak een dag/weekschema. Denk bijvoorbeeld na over welke klusjes je wil afgewerkt hebben deze week, welke boodschappen je nodig hebt en welke maaltijden je gaat maken.

2. Blijf in beweging

Actief blijven is niet enkel goed voor het lichaam, maar ook voor de geest en het mentale welzijn. Bovendien bevordert fysieke activiteit je slaap.
Ga daarom regelmatig eens wandelen met het mooie lenteweer, plaats de hometrainer voor de televisie of plan dansmomentjes in met het gezin!
Als richtlijn: tracht om minstens 30 minuten per dag te bewegen.

3. Laat het nieuws af en toe eens los

Er komt momenteel veel informatie op ons af en we willen dan ook graag weten hoe alles in de wereld gaat. Alleen is non stop het nieuws checken geen oplossing. Een overload aan informatie kan je angstig en onrustig doen voelen. Las daarom voldoende ‘corona-vrije’ tijd in waarbij je je aandacht op andere zaken kan focussen en je je hoofd ook wat rust gunt.

Ga dus niet voortdurend op zoek naar nieuws en wees je ervan bewust dat niet alles wat je hoort over het virus altijd de waarheid is. Veel uitspraken leiden namelijk al snel een eigen leven, en vaak worden er voorbarige conclusies getrokken.  Beperk je daarom tot 1 à 2 betrouwbare bronnen (bv. www.info-coronavirus.be) en raadpleeg deze dan ook slechts voor beperkte tijd om geen bezorgdheid en onrust op te wekken. 

4. Ventileer en praat met de mensen om je heen

Wees niet te streng voor jezelf in deze tijden: je doet je best om te helpen waar nodig, dus erken je eigen gevoelens. Het is begrijpelijk dat je je droevig, gestresseerd, verward, bang en/of boos voelt in deze crisis. Deze gevoelens ventileren kan helpen: praat over wat er gebeurd is met vrienden en familie. Maar laat dit virus niet al je sociale contacten domineren: vergeet ook niet te praten over andere, positieve zaken.

5. Eet én drink gezond

Links en rechts duiken er wat fabeltjes op rond vitaminen of andere voedingssupplementen die de weerstand doen verhogen. Enkel: geloof niet alles wat je hoort of leest. De goedkoopste én doeltreffendste oplossing blijft eten volgens de voedingsdriehoek.
We hebben trouwens onlangs een artikel rond gezond eten geschreven, deze vind je hier.

Denk je toch nood te hebben aan een supplement? Weet dan dat jouw lokale huisapotheker je graag raad geeft of je al dan niet nood hebt aan een supplement, en welke vorm er het meest geschikt is voor jou.

Wat je wél kan overwegen voor kinderen (onder 6 jaar) en ouderen is vitamine D. Deze hoef je zelfs niet ver te zoeken: Ga af en toe eens buiten met het voorjaarszonnetje. Deze krikt je vitamine D-niveau op én draagt bij tot een goed gemoed!

6. Steek je hoofd eens buiten

De lente is er, de bomen worden groen, de bloemen bloeien! We voelen ons energiepeil terug stijgen met dit mooie kleurentafereel. Dit lenteweer is dan ook het ideale moment om regelmatig een stapje buiten te zetten.
Haal je fiets vanonder het stof en ga een rondje fietsen. De frisse lucht en die portie vitamine D zullen je goed doen!
In de tussentijd kan je natuurlijk ook steeds even een raam openzetten. De frisse wind door het huis, geeft misschien ook een frisse wind in ons hoofd.

7. Happy kids = happy parents

De maatregelen eisen ook hun tol bij kinderen. De kinderen beginnen hun vriendjes te missen, bepaalde uitstapjes worden geschrapt én de verveling steekt af en toe de kop op.

Vooreerst blijft het belangrijk om het dagelijks ritme van kinderen te blijven respecteren: tijdig opstaan, gaan slapen en een gezond eetpatroon zijn dan ook een must. Een vast klusje per dag (bv. de tafel afruimen) kan zeker ook geen kwaad. Misschien is ook het moment om eens de speelkamer op te ruimen? Door dagelijks kleine klusjes in te plannen voelen de kinderen zich nuttig en kan er terug iets van jouw lijstje afgestreept worden. Win-win toch?

Meestal hebben we er weinig tijd voor, maar nu is het het perfecte moment: Doe eens gek en speel samen met je kinderen. De kinderen zijn blij en intussen heb ook jij een verzetje gehad.

Is de inspiratie op? Neem zeker een kijkje op deze facebookpagina van Vlaams Instituut Gezond Leven. Hier posten ze elke dag een #gezondinuwkot-challenge. Zeker een kijkje waard!

Mogelijk zijn er ook solidaire acties in jouw beurt zoals deze berenzoektocht. Een ideaal verzetje in de frisse buitenlucht! Wie weet je leer je intussen wat verborgen hoekjes kennen in jouw buurt. De digitale kaart kan je hier vinden.

8. Is de tuin al lenteklaar?

De haag snoeien, het gras maaien, bloemetjes planten.
Geef toe: een mooie, frisse tuin maakt vrolijk, én intussen is er weer een klusje van het lijstje geschrapt. Hoe kan je hier niet blij van worden?

9. Het ideale moment om je ‘to do’-lijstje aan te pakken

De perfecte manier om afgeleid te zijn van alle corona-heisa is bezig blijven. Ongetwijfeld heb je een aantal zaken opgelijst die je altijd al eens had willen doen ‘als er eens tijd voor is’. Misschien is dit hét moment?

Een fotoboek maken van je laatste vakantie bijvoorbeeld, is een klusje dat meestal lang blijft liggen. Waarom niet wegdromen bij de mooie momenten van afgelopen zomer en deze te bundelen in een boek? Of misschien kan dit jaar de voorjaarsschoonmaak iets grondiger aangepakt worden? Of pak die ene slaapkamer aan die nog steeds moet geschilderd worden.

10. Blijf sociaal verbonden

Contact houden met vrienden en familie terwijl we niet mogen samenkomen?
Het kan! Organiseer een video call met een groep vrienden of je familie.
Waarom de vrijdagse afterwork voortaan niet digitaal laten verlopen, of met de vrienden gaan uiteten door hetzelfde recept te koken?
Online vind je zelfs de mogelijkheid om samen spelletjes te spelen. Dat wekelijks partijtje kaarten hoeft echt niet gecancelled te worden, zolang we hier maar wat creatief mee omspringen.

Neem gerust ook wat meer tijd om eens te telefoneren: de stem horen van je mama, opa of vriendin in deze tijden doet vaak wonderen.

Check ook af en toe hoe het met de zorgbehoevende mensen in je omgeving gaat. Laat weten dat je klaarstaat om eens hun boodschappen te doen. Door voor anderen te zorgen, voel je jezelf nuttig wat je mentale gezondheid ten goede komt!

Er worden ook in veel gemeentes/streken acties opgezet:
Misschien vraagt jouw parochie om hulp om de meest zorgbehoevenden onder ons te helpen. Voor wie overweg kan met een naaimachine kan het stikken van mondmaskers een meerwaarde zijn. Het patroon en bijkomende informatie vind je hier.

Kortom: Laat zien én voelen dat niemand er alleen voor staat:
Bedank de postbode of de vuilnismannen die, ondanks deze epidemie, blijven buitenkomen om ons allemaal te blijven ondersteunen in het dagelijkse leven. Het maakt hun dag iets fijner en ongetwijfeld ook de jouwe.

Bronnen:

WHO
Vlaams Instituut Gezond Leven
Rode Kruis Vlaanderen

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?