Een must om rookstop te doen slagen zijn hopen motivatie!
Andere nuttige tips zijn:
– Een persoonlijk stopplan opstellen
– Alle triggers die je tot roken aanzetten, weghalen uit je omgeving
– Een beloning van tijd tot tijd voor je doorzettingsvermogen kan, mag én moet

Vergeet zeker ook niet dat je lokale huisapotheker je kan ondersteunen in de keuze van nicotinevervangende geneesmiddelen die trouwens vrij zijn van voorschrift. Vraag raad aan je lokale huisapotheker, dan weet je ’t zeker!

Stoppen met roken, het is niet zo eenvoudig. De verslavende impact van sigaretten is namelijk niet te onderschatten. Bovendien zijn sommige rokers niet gemotiveerd om te stoppen, omdat ze denken dat het kwaad al geschied is en de schade onherstelbaar, maar niets is minder waar.  Bepaalde verbeteringen in symptomen kan je trouwens al heel snel merken:

  • Na 12 uur verdwijnt de koolstofmonoxide (giftig gas) al uit je lichaam;
  • Na twee dagen verdwijnt het verslavende nicotine uit je lichaam;
  • Hoest en slijmproductie verdwijnt binnen 1 à 9 maanden;
  • Al vanaf 2 à 3 maanden na rookstop is er een duidelijke verbeterde longfunctie;
  • Binnen het jaar halveert de kans op een hartinfarct;
  • Ook het risico op longkanker halveert, dit echter binnen de tien jaar.

Met andere woorden: het is nooit te vroeg óf te laat om te stoppen.

Ontwenningsverschijnselen

De ontwenningsverschijnselen bij rookstop kunnen vooral verklaard worden door het tekort aan nicotine: je krijgt een onaangenaam gevoel, je kan je niet concentreren, je bent prikkelbaar, nerveus. Vaak kan je ook zweten, hoofdpijn hebben, je rusteloos voelen. Verder komt ook gewichtstoename vaak voor bij rookstop.
Al deze klachten maken het verleidelijk om snel terug te grijpen naar een sigaret.

Hoe stoppen met roken?

Iedere situatie is anders, maar telkens blijft de motivatie van de patiënt cruciaal. Sommige rokers kunnen volledig stoppen uit eigen initiatief. Jammer genoeg is het niet voor iedereen zo eenvoudig, ondanks dat de motivatie er wel is. Dit is zeker geen schande en voor deze personen zijn er dan ook voldoende middelen en diensten waarop men kan terugvallen.

Hierbij een aantal tips die je kunnen helpen:

  • Maak een persoonlijk stopplan en volg deze dan ook zo goed mogelijk op.
  • Stel jezelf een deadline op wanneer je moet stoppen.
  • Haal alle triggers die je aan roken doet denken weg uit je omgeving.
  • Aarzel niet om hulp/steun te vragen aan je omgeving bij het stoppen.
  • Op moeilijke momenten kan je ook altijd naar het nummer van Tabakstop bellen.
  • Beloon jezelf telkens je een mijlpaal hebt bereikt (1 dag gestopt, 1 week, 1 maand)
  • Stop enkel uit eigen motivatie. Dit blijkt een veel hogere kans op slagen te hebben dan stoppen uit dwang.

Hulpmiddelen?

Indien dit alles toch niet helpt, kan je altijd terecht bij je apotheker. Hij/zij zal je een aantal vragen stellen over je rookgedrag, o.a. hoeveel sigaretten rook je per dag? Wanneer rook je je eerste sigaret? Aan de hand van je antwoorden, kunnen zij voorschriftvrije middelen voorstellen die je drang naar sigaretten kunnen verminderen. Deze middelen bevatten nicotine, die je ook in je sigaret terugvindt en die verantwoordelijk is voor het verslavende effect.

Deze middelen vangen je ontwenningsverschijnselen (uitgelokt door tekort aan nicotine) dus op. Let wel: deze middelen ondersteunen je in deze fase, maar de wil en motivatie moet nog steeds van uit jezelf komen. Er bestaan verschillende vormen (pleisters, kauwgom, zuigtablet, inhalator, spray) en deze zijn allemaal even doeltreffend. Afhankelijk van je rookgewoonte start je met een bepaalde dosis van deze middelen. Deze worden op langere termijn geleidelijk aan afgebouwd.

Indien dit alles nog niet helpt, kan je eventueel je arts raadplegen. Hij/zij kan andere geneesmiddelen voorschrijven die de rookstop ondersteunen. Hiervoor heb je wel een voorschrift nodig en kan je dus niet zomaar halen in de apotheek.

Mentale ondersteuning

Zoals eerder aangehaald, zijn er meerdere instanties/personen die je kunnen helpen bij momenten wanneer je het wat moeilijker hebt.

Denk ten eerste aan je naaste omgeving: praat erover, laat weten dat je een moeilijk moment hebt. Deze personen kunnen je afleiden, je motiveren, kunnen je helpen te zoeken naar een nieuw ritueel die je rookgewoonten kunnen vervangen.

Overweeg zeker ook de tabakstoplijn (0800 111 00) voor een goeie babbel of advies in je aanpak.

Een andere optie is het raadplegen van een tabakoloog. Deze personen zijn speciaal opgeleid in het begeleiden van mensen bij het stoppen van roken. Je ziekteverzekering voorziet zelfs een gedeeltelijke terugbetaling van je raadpleging. Een lijst met erkende tabakologen vind je hier terug: https://rookstop.vrgt.be/geregistreerde-tabakologen.

Ten slotte staan ook je huisarts en je lokale huisapotheker altijd klaar met een luisterend oor.
Zij kunnen je ondersteunen in je aanpak, kunnen bijkomende vragen beantwoorden of kunnen je doorverwijzen naar een geschikte persoon waar nodig.

Veel succes!

Bronnen:

Gezondheid en wetenschap: Stoppen met roken
Farmaceutisch Tijdschrift voor België – September 2019
Tabakstop.be
WHO 

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?
Powered by