1. Online zijn er veel sportoefeningen, live-sessies, … te vinden
2. Beweeg extra tijdens de huishoudelijke taken
3. Dans op regelmatige basis
4. Speel actieve videospelletjes
5. Let op je houding en beweeg regelmatig tijdens het thuiswerken
6. Ga eens wandelen of fietsen
7. Nog geen inspiratie? Dan hebben we nog wat extra tips om thuis te bewegen

Dagelijks bewegen is goed voor lichaam én geest. Bovendien geeft het een boost aan het mentale welzijn én is het bevorderlijk voor de slaap. Richtlijnen bevelen dan ook aan om minstens 30 minuten per dag te bewegen, kinderen zelfs minstens 1 uur per dag. Geen makkelijke opgave, en al zeker niet in de corona-tijden.

Lukt het je maar niet om te bewegen? We hebben een aantal tips opgelijst om dit in de dagelijkse routine te verwerken. Bewegen hoef je trouwens zeker niet alleen te doen: trommel je gezinsleden op en zoek samen een simpele, leuke activiteit. Of waarom niet sporten samen met de vrienden/vriendinnen via skype?

1. Al eens een online yoga-sessie gevolgd?

Er is een groot online-aanbod aan oefeningen, die met deze corona-tijden enkel nog meer groeit: denk aan filmpjes op youtube, oefeningen die je kan afdrukken, live yoga-sessies, …

Neem eens een kijkje, je vindt ongetwijfeld ook iets volgens jouw interesses.
TIP: Plan dergelijke oefeningen in (bv. elke maandag en donderdag), anders laat je deze snel achterwege!

2. Afwas, schoonmaken, … Waarom doen we het eens niet anders?

De huishoudelijke taken kan je gerust wat leuker maken. Waarom intussen geen danspasjes oefenen? Of doe wat squats terwijl je de afwas in de lage kasten opbergt. De nodige beweging én het huishouden gedaan in één klap, klinkt als muziek in de oren 😉  .

3. Voel je vrij … en dans!

Even nood aan een leeg hoofd? De perfecte ontspanning is even dansen.
Ga even gek met de hele familie, of doe het op jezelf.
Het is goed voor de fysiek én het zorgt voor de perfecte afwisseling tussen werken en huishoudelijke taken.

4. Speel actieve videospelletjes

Misschien liggen ze al wat onder het stof, maar overweeg eens actieve videospelletjes: een partijtje bowlen, om ter best dansen op een bepaalde choreo, ..
De ultieme ontspanning, quality-time met de kinderen én intussen weer wat calorieën verbrand!

5. Bij thuiswerken: controleer regelmatig je zithouding én varieer zitten met staan

Bij het thuiswerken missen we waarschijnlijk een goede ergonomische stoel waarop we vele uren slijten. Een goede zithouding is daarom heel belangrijk: 

  • Plaats de voeten op de grond, waarbij de bekken hoger komen dan de knieën.
  • Je houding moet zo zijn dat je een vuist ruimte hebt in de kniekuil
  • Je rugleuning moet ondersteunen in de holte van de lage rug
  • De tafel moet op ellebooghoogte komen
  • Belangrijk bij een bureaustoel is, dat het bewegingsmechanisme los staat
  • Waarom niet eens rechtstaan om bureauwerk te doen? Bijvoorbeeld aan het keukenwerkblad. Of plaats de pc wat hoger, bv. op een kinderstoel op tafel.

Nog belangrijker dan deze zithouding is dat deze houding regelmatig onderbroken wordt: sta elke 30 minuten even recht: bijvoorbeeld bij het telefoneren, ga iedere 30 minuten even kijken hoe het is met de kinderen, …

Trouwens, thuiswerken is geen eenvoudige taak met de vele triggers om je heen. De aandacht kan zo snel afgeleid worden van het werk. Probeer je daarom af te zonderen waar mogelijk.

6. Ga eens wandelen of fietsen

blank

De lente is er! Het zonnetje schijnt. Maak een wandeling op je eentje, met de hond of met het gezin of haal die fiets vanonder het stof! De fysieke beweging samen met het mooie weer zijn goed voor het lichaam en de geest!

Hou wel rekening met de huidige maatregelen: ga alleen in gezinsverband, hou voldoende (1.5 meter) afstand en ga niet te ver van huis. 

7. Blijf je toch liever thuis om te bewegen?

Ook thuis kan je perfect aan je 10.000 stappen raken.
Hou af en toe een beweegpauze en doe dit volgens jouw mogelijkheden:

Ga bijvoorbeeld wat vaker de trap op en af, doe spierversterkende oefeningen en balans trainingen of stretch oefeningen.

Vind je dit allemaal best wat saai? Installeer je voor de televisie en kijk intussen naar je favoriete tv-programma, of plaats je hometrainer voor de televisie. 

Bronnen:

WHO
Vlaams Instituut Gezond leven
http://www.ergonomiesite.be/goede-zithouding/ 

Pin It on Pinterest

Share This
Open chat
Hulp nodig?